środa, 18 listopada 2015

PODWÓJNE ŻYCIE PAT – JO WALTON: Czy ty... to ja?

źródło




Dwa światy. Dwie historie. Dwie drogi wyboru i ona na ich rozstaju. Co wybierze? Miłość i wojnę, a może samotność i pokój? Czy to możliwe, że decyzja jednostki może zmienić świat? A co jeśli od jednej naszej decyzji zależy jutro?

Tytuł: Podwójne życie Pat
Autor: Jo Walton
Wydawnictwo: Świat Książki

Pat cierpi na demencję – nie pamięta podstawowych rzeczy. Codziennie zagląda do karty pacjenta, by przypomnieć sobie, dlaczego jest w ośrodku opieki. Kobieta pamięta za to, że miała męża, ale jednocześnie mieszkała z Bee. Markowi urodziła czworo dzieci, ale trójkę, którą wychowała z Bee, kocha równie mocno. Pamięta, że po II wojnie światowej zapanował pokój, ale wie również, że skutki wojenne były odczuwane w odległej przyszłości. Pat nie wie, w którym świecie obudziła się danego dnia. Nie wie, czy jest niespełnioną mężatką Tricią, czy szczęśliwą i kochaną pisarką Pat. Ale Pat miała wybór i to właśnie od niego zostało uzależnione całe jej życie. Od skazującego teraz i uwalniającego nigdy. Co wybrała?

Nie wiedziałam, czego się spodziewać po powieści Jo Walton. Opis był zachęcający, choć miałam pewne wątpliwości co do propozycji autorki. Obawiałam się, że książka będzie dla mnie nudna, a historia wcale mnie nie wciągnie. Nie mogłam się bardziej mylić.

Autorka zrobiła rzecz niesamowitą – stworzyła historię zaskakująco prawdziwą, która chwyta czytelnika za serce i nie puszcza nawet po odłożeniu książki na półkę. Sam pomysł jest błyskotliwy, a sposób wykonania urzekający. Poznajemy życie kobiety, która jest dwoma osobami. Z jednej strony przytłoczona życiem Tricia, a z drugiej spełniona Pat. Nie wiemy, która tak naprawdę jest realna i dopiero podczas czytania uświadamiamy sobie, że obie są prawdziwe. To jeden wybój ukształtował ich życie.

Zarówno historia Trici, jak i Pat wzruszyła mnie niejednokrotnie. Z zapartym tchem czytałam o dwóch światach, zastanawiając się, co wydarzy się jako następne. Autorka zgrabnie wplatała w treść elementy historyczne – te prawdziwe, jak i te prawdopodobne. I o ile Pat wydała mi się rajskim ptakiem, którego trudno spotkać, o tyle Tricia była tą "żywszą". Cierpiała, płakała, pokonywała przeszkody, przechodziła tę drogę, którą my też przebyliśmy.

Książka skłania do przemyśleń, pozostawiając czytelnika z denerwującą pustką w głowie i niemym pytaniem: Co dalej? Pokazuje, jak ważne są decyzje podejmowane przez jednostkę, które mogą mieć wpływ nie tylko na najbliższe otoczenie, ale cały świat. Przełamuje społeczne tabu i mówi głośno o problemach wciąż aktualnych, a nie dotyczących tylko powojennych lat. Powieść jednocześnie wprowadza czytelnika w świat melancholii. Każe mu zatrzymać się na moment, rozejrzeć i podjąć właściwe kroki.

Powieść jest taka, jaka powinna być. Wszystko jest w niej idealnie zaplanowane w taki sposób, by porwać nawet bardzo wymagającego czytelnika. Na początku oczywiście wszystko wyda wam się zagmatwane i niezrozumiałe, ale nie będziecie w stanie odłożyć jej na półkę. Dopiero potem sytuacja stanie się klarowna, a wy zrozumiecie zamysł autorki. Gdy uznacie, że książka naprawdę jest frapująca, będzie już za późno. Pokochacie bohaterów powieści, a na koniec popłynie może niejedna wasza łza. To jednak nic. Tak właśnie ma być. Każdy z nas musi wybrać. Pat również.

Podwójne życie Pat pozostawiło mnie wyczerpaną emocjonalnie, ale wzmocnioną psychiczne. Dawno nie czytałam takiej książki, która wydała mi się powiewem świeżości wśród moich zdobyczy książkowych. Z pewnością będę miło ją wspominać, ale czy sięgnę po nią znowu? Nie wiem. Może gdy będę musiała wybierać między mną a... mną. Wtedy zadam sobie pytanie: Teraz czy nigdy?

Moja ocena: 9/10

20 komentarzy:

  1. Świetna recenzja :) Jestem w trakcie lektury tej książki i bardzo mi się ona podoba. Trochę kojarzy mi się z "Jej wszystkie życia" Kate Atkinson. Mam nadzieję, że na końcu będę mogła napisać równie pozytywną recenzję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że koniec Cię nie rozczaruje i nie powinien. Książka rzeczywiście jest wyjątkowa :)

      Usuń
  2. Z wielką chęcią przeczytam, gdy znajdę czas. :)
    Pozdrawiam!
    http://hon-no-mushi-da.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam serdecznie. Naprawdę warto sięgąć po tę książkę :)

      Usuń
  3. Widząc tak dobrą opinię, nie sposób przejść obojętnie wobec tej książki. Szczególnie, że lubię historie, które skłaniają do przemyśleń.
    Pozdrawiam
    A.

    http://chaosmysli.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Recenzja zawiera moje własne odczucia i nie ukrywam, że książka wywarła na mnie wrażenie. A że naprawdę daje do myślenia i skłania do refleksji nawet wytrwałego czytelnika tego gatunku, to już fakt :) Polecam serdecznie.

      Usuń
  4. Przyznam, że książka mnie zainteresowała. Twoja recenzja robi wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że książka wpadnie w Twoje ręcę, byś mogła na własnej skórze przekonać się, czy rzeczywiście jest dobra :D

      Usuń
  5. Mam w planach od dawna :) Czuję, że się nie zawiodę.

    OdpowiedzUsuń
  6. W tej chwili nie szukam tego typu książek, ale zapiszę sobie. Gdy przyjdzie czas, będę wiedziała, co czytać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od czasu do czasu dobrze przeczytać taką książkę. Bedzie to odskocznia od codzienności :)

      Usuń
  7. Na pewno przeczytam, zachęciłaś mnie tą recenzją. Skończę książki do recenzji i od razu się zabieram za tą ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja czekam na Twoją recenzję i mam nadzieję, że Ci się spodoba ;)

      Usuń
  8. Recenzja bardzo zachęcająca. Bardzo zaciekawiłaś mnie tą książką :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Strasznie mnie intryguje ta książka :) Chętnie przeczytam.

    Pozdrawiam :) Przy gorącej herbacie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie :) Historia niebanalna i moża spędzić miło czas ;)

      Usuń
  10. Już nie mogę się doczekać, aż dostanę tę książkę w swoje łapki ;)

    Pozdrawiam, Lunatyczka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że nastąpi to w najbliższej przyszłości :)

      Usuń

Dziękuję za zostawiony ślad.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...